Test Scooter&Bikexpress - SYM E-Fiddle IV

11 april 2023

Scooter&Bikexpress heeft onlangs de nieuwe elektrische SYM E-Fiddle IV getest. Benieuwd naar het resultaat? Lees dan snel verder!

"Op de internationale beurzen konden we al kennismaken met de E-Fiddle en E-Mio die tot voor kort slechts met een brandstofmotor leverbaar waren. Een grote stap voor een merk dat sinds jaar en dag brandstofscooters maakt en zijn businessmodel daaromheen heeft gebouwd. De volumemodellen van het merk SYM moeten een statement worden en een aftrap naar meer. Wij rijden de eerste kilometers met de E-Fiddle IV." - Scooter&Bikexpress

Fiddle historie

Hoe maak je een vuist tegen een goed gestijlde verkoophit die als warme broodjes de toonbank afglijdt? Dat was de gedachte van SYM in 2006 toen de Vespa LX redelijk op stoom kwam en consumenten massaal kozen voor hip Italiaans design en ijzersterk imago. Het definitieve antwoord kwam in 2007 uit Taiwan en heette Fiddle II. Een scooter met een frisse retrostyling zonder weliswaar de lange historie en metalen body van de Vespa, maar wel met een veel interessanter prijskaartje. We hebben de verkoopprijzen even voor je teruggezocht maar de Fiddle kostte eind 2008 slechts €1.599,- Voor de LX moest je maar liefst €2.599,- neertellen, een verschil wat er dus wel degelijk toe deed. De opvolger, de Fiddle III, verscheen halverwege 2014 en wat iedereen vermoedde maar niet gebeurde, loste de Fiddle III nummer 2 niet af. Deze laatste bleef gewoon leverbaar in het programma. Sterker nog, nummer II zorgde in de nadagen van zijn bestaan zelfs in 2020 en 2021 voor enorme verkoopaantallen en staat voor 2023 gewoon weer in de prijslijsten, naast de Fiddle IV.

Eerste elektrische scooter

Maar wie roept dat de E-Fiddle de eerste elektrische scooter van SYM op de markt is heeft het niet bij het rechte eind. SYM lanceerde de Symmetry in 2011 op de Nederlandse markt, een markt die toen nog in de kinderschoenen stond. Met een gewicht van slechts 57 kg en een accupakket van 15Ah en 900W motor was deze SYM vooral een compacte elektrische scooter. Daarnaast had SYM ook nog de E-Virid in het programma waar eigenlijk niets mis mee was, al was hij wellicht z’n tijd te ver vooruit. In de jaren die volgden bleef het stil met als volgende model de E-Xpro puur voor de markt voor bezorgscooters. En nu is de elektrische Fiddle IV een feit en stiekem ook wel een model waar we lang naar uit hebben gekeken. De markt voor elektrische scooters wordt voornamelijk gedirigeerd door (nieuwe) Chinese merken waar we tot een paar jaar geleden nog nooit van hadden gehoord, maar nu in de top van de Nederlandse verkooplijsten staan.

Styling

De Fiddle is vanaf model IV voorzien van een led-koplamp met daaronder een strip led-dagrijverlichting, wat er heel netjes uitziet. Ook aan de achterzijde is een Led lamp gemonteerd maar het is dan weer des te opvallender dat alle overige verlichting nog is voorzien van een traditioneel bolletje, waar de meeste concurrenten overal Led gebruiken. Het bodywork is bij deze Fiddle opvallend strak en ook de heupen zien er gewoon slank uit met daarin de geïntegreerde voetstepjes fraai verwerkt. Het zadel is netjes afgewerkt met de letters ‘SYM’ in de achterzijde verwerkt. De achterbeugel is robuust en in matzwart gespoten met daarbij de mogelijkheid om een topkoffer te monteren. Op onze versie is optioneel een smoke windscherm gemonteerd wat vooral ’s avonds zorgt voor beperkt zicht.

Het dashboard is volledig digitaal met grote heldere cijfers voor de snelheid en een duidelijke aanduiding voor de accu hoeveelheid en tripmeter. Een klokje moeten we helaas missen. Het display doet ons denken aan dat van de Neo’s en dat hebben we altijd een van de best afleesbare displays gevonden. Handig is de USB-aansluiting buiten het dashboardkastje, zodat je je telefoon makkelijker kan laden als hij op het stuur gemonteerd zit. Waar sommige merken kiezen voor een accupakket in de voetenplank, kiest SYM ervoor de accu onder het zadel te plaatsen. Standaard wordt de Fiddle IV geleverd met een enkele 60V/35.2Ah accu maar er is plaats voor 2 accu’s wat het theoretische rijbereik tot iets boven de 100 km moet brengen. De accu is uitneembaar en weegt 14.3 kg en kan zowel los als in de scooter worden geladen via een klepje in het binnenscherm. Laden gaat via een externe 7Ah lader en het duurt ongeveer 5 uur voordat hij volledig is opgeladen. Handig zijn beide klemmen die ervoor zorgen dat de accu wordt vastgezet (en dus niet rammelt) zodra het zadel gesloten is.

Specs

SYM monteert in de Fiddle IV een 1.500 W motor die gevoed wordt door een 60V/35.2Ah lithium accu. Opvallend (en handig) is dat de E-Mio gebruik maakt van dezelfde accu, maar een motor heeft van 1.200 W. SYM kiest bij de E-Fiddle voor een gewone sleutel die we nog kennen van de brandstofvariant, hier geen verrassingen of vernieuwingen.

Vanuit stilstand gaat de SYM vlot weg

Bij het wegrijden kan je kiezen voor de keuze ‘sport’ of ‘eco, waarbij wij hebben gekozen voor ‘sport’ om de maximale prestaties te kunnen benutten. Op het stuur zit tevens een schakelaar om stapvoets achteruit te kunnen rijden. Vanuit stilstand gaat de SYM vlot weg en loopt naar een topsnelheid van 48 km/u. Dit gaat soepel en de acceleratie is gemiddeld waarbij je prima meekomt met het overige verkeer. Bij hernemingen is het wel opvallend dat hij minder snel naar z’n topsnelheid loopt dan wanneer je vanuit stilstand accelereert naar z’n top. De motor is daarbij overigens lekker stil en kent geen irritante bijgeluiden.

Vering en demping weten de 95 kg zware scooter prima in bedwang te houden en oneffenheden goed weg te strijken, zoals we dat al kennen van zijn brandstof broertje. Deze SYM is uitgerust met een fijn stel remmen die goed vertragen en waarbij je de remkracht goed kan verdelen. De elektromotor of accu heeft echter niets aan het rijgedrag veranderd en dat betekent dat je met deze Fiddle best sportief kan rijden. ‘Ons’ testmodel had echter of een hoogteslag in de band of niet goed gebalanceerde velg wat resulteerde in een continue trilling in het voorwiel. Volgens de importeur moet dit exemplarisch zijn omdat deze klacht niet eerder gehoord is. Wij testen de scooter in een periode van weinig wind (2Bft) en een temperatuur van 9 graden en haalde hiermee een range van 49 km. Daarna was de fut en snelheid eruit, maar hij rijdt dan nog wel zodat je alsnog de laatste kilometers thuis kunt komen. Onze scooter was voorzien van een windscherm wat de range nadelig beïnvloedt. Wie op een zonnige juni dag zonder windscherm met een volle accu vertrekt kan dus waarschijnlijk de 55 km wel halen.